2008-02-13

Gud lämnade oss med lotsen

Jag läser en fin bok jag haft i bokhyllan i flera år som heter Sjömansboken, det är sjömän som berättar korta historier från deras sjömansliv, om hur det kändes att vara kär i en hora under några timmar, hur jungman Axelsson klagade på allt och alla, om hur det gick till när en annan jungman spräckte skallen, om allt sprit och om det tysta svarta på havet. Alla slussar och kanaler, sund och alla fina länder. Jag har alltid älskat sjömän, alltid älskat båtar och fartyg, så jag älskar verkligen alla historier och berättelser, fakta eller påhittat om sjömän.

Här kommer en fin dikt jag hittade:
Matematik
lotsar oss över
vattenöknarna.
Vi är havsfolket
som lever i en kapsel
guppande ensamt
mellan det okända
och det kända.

Om det finns
en Gud,
så räds han havet.

Här ute
finns endast tomhet
och rädsla.
Lugnet
måste vi skapa själv
i oron.

Gud lämnade oss
med lotsen.

Sen strosande jag runt på Claes Olsson och Tiimari idag, alltså det har blivit en invasion av scrapbooking, överallt kan man köpa små kit och nybörjarlådor. Försökte hitta en fin scrapbook, men jag tycker inte riktigt om att ha fina papper och foton i plastfickor, jag vill ha det fastlimmat på papper så man kan ta och känna på alla konturer och stickers. Man kan väl köpa en pärm (snygg), göra hål i scrapbookpapprerna och ha dom som dom är, eller det kanske går sönder tillsist då?
Kanske får köra på det där med plastfickor endå, eller helt enkelt göra egna små klippböcker. Måste googla lite mer om det där, hade hittat en bra blogg om just scrapbooking men fan så hittar jag den inte nu när det behövs.
Sen en annan grej, hoppas jag kan gå och se Tweeny Todd på bio, måste vara en skitfin film, jag gillar Tim Burton skitmycket! Musikal, mord och teaterblod = kan knappt bärga mig!

Inga kommentarer: