2009-02-22

Det är förmycket, så jag rycker oftast på axlarna och går vidare

Finns så förbannat mycket idioter, igår kväll innan jag somnade kom jag att tänka på en stolle som jag, Natalie och om det var Cathrine råkade träffa på då vi satt på ett fik för många år sedan. En medelålders man kom och satte oss vid vårat bord med anledningen att det var hans bord (som han alltid brukade sitta vid), vi tänkte inte mer på det eftersom att gubben var uppslukad i hans kvällstidning och kopp kaffe, så vi babblade på då det plötsligt kom något på tal och gubben säger - Nä men kvinnor ska inte få göra abort. Då snappade vi ur totalt och typ nää suck inte igen ungefär, vi la då upp en massa argument och hela faderullan om hur jävla dum i huvudet han är, att det är en självklarhet att kvinnor ska få bestämma över sina egna kroppar precis som män. Vi la fram det typiska om en kvinna blir våldtagen och därefter gravid, ska hon då vara tvungen att föda barnet. Idioten i fråga sket i det och bah höhöö kvinnor kan också våldta män... vi blev less och gick därifrån.

När jag hamnar i situationer där jag är tvungen att berätta vad jag gjorde under gymnasiet får jag alltid samma rekation, nääääää MEN OJDÅ du? AV ALLA typ, men vaa hur nääää *förbluffad*, och då jag ska försöka förklara varför jag inte fortsatte att arbeta med det får jag nästan alltid höra - Jo det är klart, som kvinna måste man ha lite skinn på nästan. Det gör mig så in i nordens jävla förbannad att jag vill kasta något hårt i huvudet på personen i fråga. Det handlar förfan inte om att jag INTE har skinn på näsan, eller hur jag överhuvudtaget är som person. I det yrket är man förnedrad, dumförklarad, mindre värd, förtjänar ingenting. Och när man läser om hur de vill rekrytera kvinnor in på sjöfartssidan kanske de ska börja med att bygga ett omklädningsrum för kvinnor, är det så svårt att röjja upp en gammal skrubb eller någonting så att man slipper byta om bland grabbarna? och fördomarna då? vars hade ni tänkt stoppa upp dem någonstans?. Det är en helt annan miljö att guppa på havet i en oändlighet än att kunna gå hem efter arbetet, men det är ingen anledning till varför det får vara så förjävligt just till sjöss. Nu är jag väl lika trångsynt som idioterna ombord, men av alla de båtar jag varit på har det varit samma jävla sak om och om igen. De får syn på mig, sneglar på porrbilderna bakom sig, kastar en scannade blick och säger - Vet du ens vad olja är? Har du någon aning om hur man använder den här hammaren *håller upp en hammare och pekar på den*, tittar på något trasigt och mumlar - mmm det här har en kvinna gjort sönder. Ja, inte fan var det för min personlighet jag blev kränkt, det som sitter mellan benen är det enda som spelar roll. Jag ledsnade efter nästan 4 år att försöka bli motorman, gav upp och skiter fullständigt i det nu. Det är klart att det finns framgångsrika kvinnor i maskinerna ombord på fartyg och stor eloge till dem, de är just de kvinnorna som nu orkat knuffa sig igenom en tjock barriär av träskallar och jämna ut mansdominansen ombord.

Så helt enkelt, är så trött på tröga jävlar och "kommer du in här som kvinna måste du fan vara 50ggr bättre än alla oss män attityden". I can go on and on about this men vi får väl se om det råder samma sak på skolan och den arbetsmarknaden jag söker till nu i vår, det är så dumt om sådana anledningar och fördomar ska stoppa mig från att få sysselsätta och tjäna pengar på det jag är intresserad av.

Inga kommentarer: