2008-05-14

Øl

De enda ölsorterna man behöver veta + lite till.

Carlsberg Sort Guld - MIN FAVORITÖL, systembolagets 5,5 går bra att dricka även fast importen på 5,8 är bra mycket godare. Min öl anyway. Danmark

Anchor Steam Beer - Bra, enda anledningen till att jag har köpt den var för att flaskan var fancy, etiketten ennu mer tjusig med ankare på och att det stod att den var gjord i San Francisco. USA

Grolsch Premium Lager - Bra. Nederländerna

Beck´s - Bra. Tyskland

Tuborg Guld - Denna är också en av mina favoriter. Danmark

Staropramen - Bra. Tjeckien

Starobrno Premium - Bra. Tjeckien (den här och den övre är ganska lika)

Lucky Star - Är en av endast två svenska ölsorter som är drickbara. Budget och är aldeles utmärkt när man ska inta en större mängd under flera dagar. Sverige

Koff - En av mina absoluta favoriter. Finns inte på skitsystemet. Finland

Lapin Kulta - Bra. Finland

Mariestads Export - Den andra Svenska ölen som går att dricka. Sverige

Heineken - Bra. Nederländerna

Guiness - Bra. Irland

Holsten Premium - Bra. Tyskland

Budweiser - Bra, mn man ledsnar snabbt. USA

Fosters - Bra. Australien

Kilkenny - Bra, men måste drickas i alkoholhalt över pilsner annars är det inte ens öl, då är det riktigt äckligt. Irland

Dansk Royal - MMM MIN ÖL DEN HÄR MED, finns såklart inte på systemet häller, tänkt vad vi ölsmakare går miste om genom det här sollandes på sorter, crap. Danmark.


Norrlands Guld, Pripps Blå, Falcon, Sofiero, Spendrups, Zeunerts, Åbro. All Svensk öl förutom mina två ovanstående sorter är SHIT. Sen finns det såklart utlänsk öl som är shit med, minns en öl som hette Sailor fyfan vad äcklig! Skulle inte förvånda mig om den var svensk med, men nu kommer jag inte ihåg varifrån den kom. Tror inte ens den finns kvar på systembolaget, tur det men då kan man väl ta in en bra sort istället ANITRA.

Även all öl som kommer upp i 6.0 och över det är inte öl längre, smakar mer som något starkt jäst avloppsvatten.

Kort summerat så ligger alltså Finland, Danmark och Irland i toppen.

Inga kommentarer: